recent
أخبار ساخنة

كيف تصل بمقالتك للصفحة الأولي في جوجل ؟

السؤال دة بحث عن إجابتة الكثيرون ولكن لم يجدوا له حلاً عن كيفية تقوية المقالة ورفعها للصفحات الاولي لقوقل لجلب ترافيك مستهدف وزيادة الأرباح . 
بإذن الله سنتكلم اليوم عن الإجابة عن هذا السؤال من خلال عملية السيو . 


كيف ترفع المقالة للصفحة الأولي ؟

الوصول للصفحة الأولي في جوجل ومسك الكلمات المفتاحية لم يعد بالأمر السهل للأسف والمتواجد من فترة كبيرة في المجال دا يعرف هذا الكلام ودا بسبب جوجل تقوم كل دقيقة بتحديث قوانينها ولوغارثيماتها بصورة متجددة ودا طبعاً في النهاية بيكون لمصلحة المستخدم لتوفير أفضل خدمة تصفح له واحنا كأصحاب مواقع تحت أمر الزائر وجوجل سواء كان بمزاجنا أو غصب عنا لأننا محتاجين للزائر ده . 

وبرأيي أن تصدر النتائج ومسك الكلمات مش بالسحر أو في يوم وليلة ولا حتي أسبوع لكن يكون بشغل وتعب وبذل جهد يصل لشهور عشان في النهاية تحقق غايتك وهي غالباً ماتكون ربح المال $$.. 

لذلك لاتوجد حاجة إسمها طرق سريعة لتصدر النتائج طبعاً هنالك طرق البلاك هات وهي بعضا منها شغال وبيجيب لك نتائج سريعة أنا معاك طبعاً بس إلى متي هيفضل موقعك متصدر النتائج بالاضافة الي أن جوجل وسياستها بتتطور كل يوم وليلة وتحديثاتها مستمرة يعني البلاك هات بقى معظمه مكشوف ومحفوظ عشان كدا خليك في الوايت هات وامشي صح واتعب في الاول وفي الآخر هترتاح إن شاء الله . 

ولكي تتصدر النتائج وتمسك كلمات لازم موقعك يكون الأفضل في كل حاجة ولازم تحط عينيك علي كسب ثقة جوجل لأن بها هتتصدر النتائج .. 

ومن هذه الجزئية البسيطة دي أقول لك أن من المستحيل موقعك يكون لسه عمره أسبوع ويتصدر النتائج الأولي حتي لو نفذت الخطوات القادمة بالضبط لأن الموضوع يحتاج منك الى صبر ومش سهل وأقل حاجة يحتاج منك الى شهرعشان تبدأ تشوف نتائج جيدة طبعاً دا للمواقع الجديدة . 

غالباً السبب في عدم تصدر المقالات عموماً بيكون بسبب الأون بيج سيو أو السيو الداخلي الخاص بموقعك ممكن يكون فيه مشاكل زي القالب مش كويس وسرعة تحميل الموقع سيئة أو متواجد فيه اعلانات بطريقة سيئة او غير مهيأ لدخول عناكب محركات البحث . 

وكون أن موقعك غير مهيأ لدخول العناكب هي واحدة من من الأسباب الرئيسية لضياع موقعك نهائياً لان جوجل ومحركات البحث ما زالت تعتمد علي العناكب أو الروبوتس في عملية الأرشفة وللأسف العناكب دي غالباً ما بتكون بها مشاكل تقنية كثيرة عشان كدا إحذر من العبث معاها عشان تحافظ علي موقعك وطبعاً فيه اسباب ان موقعك يكون غير مهيأ لها ومنها باختصار مشاكل الروابط وكثرة التحويلات وأيضاً زيادة طول الرابط عن الحد المسموح والتلاعب في ملف ROBOTS.TXT بطريقة تجعل العناكب مقيدة بشيء أو بأخر الخ… 

كيف تقوم بتحسين المقالة عموماً للحصول على نتائج أفضل ؟

"المحتوي هو الموقع" الزائر محتاج من موقعك ايه غير المقالات والمعلومات الانت هتقدمها له من خلال الموقع عشان كده لابد أن يكون الزائر هو شغلك الشاغل وتحاول ترضيه بكل الطرق عشان أي زائر بيدخل لموقعك جوجل بتتبعه وبتعرف هو كان مستريح في موقعك ولا لا وبالتالي بتقيم تلك النتائج عشان كدا لو اشتغلت في مجال لازم تبدع فيه وتقدم محتوي مميز مطول مفيد وممتع وربما تسأل كيف ذلك ؟ 

من خلال أسلوب كتابتك والمعلومات التي تقدمها في مقالاتك لأن الزائر ببساطة داخل لموقعك عشان يستفيد ويتعلم حاجة جديدة عشان كدا لازم توفر النقطة دي في مقالاتك وهي أن المقالات تكون بتشد الزائر والعنوان والموضوع يشده ويجبره علي أن يضغط علي الرابط وبكدا هتكسب زوار دائمين لموقعك والمحتوي المطول لابد أن يكون موضوعه جذاب عن أي محتوي أقل منه لكي يجبر الزائر علي قرائته بالكامل . 

وبكل بساطة "سيطر علي الزائر .. تسيطر علي جوجل ونتائجها" 

google-playkhamsatmostaqltradent